40 Procent familiebedrijven sterker door crisis

Gouda – De financiële crisis mag er in het Nederlandse bedrijfsleven dan wel fors in hebben gehakt, veel familiebedrijven doen het nog altijd erg goed.

Uit onderzoek van Baker Tilly Berk en Nyenrode Business Universiteit onder ruim honderd familiebedrijven blijkt dat dat familiebedrijven in tijden van crisis anders opereren dan niet-familiebedrijven. Ruim 100 familiebedrijven kregen de vraag voorgelegd wat de crisis met hun bedrijf heeft gedaan. Ondanks dat bijna driekwart van de familiebedrijven aangeeft wel last te hebben gehad van de crisis, geeft uiteindelijk 40 procent aan dat die periode goed is geweest voor het bedrijf. Een periode waar veel ondernemers hun ondernemerschap naar boven konden of moesten laten komen. Zo koos de helft van die familiebedrijven juist voor de crisis als moment om te investeren in innovatie.

Betrokkenheid familie
Familiebedrijven vormen in Nederland ruim 70 procent van het totaal aantal bedrijven vertegenwoordigen en garant staan voor de helft van de landelijke werkgelegenheid. Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven menen dat de betrokkenheid van de familie de belangrijkste kracht achter hun overlevingsvermogen. Ruim 80 procent van de directeuren is ervan overtuigd dat hun bedrijf over 25 jaar nog bestaat en een groot deel schrijft dat toe aan het feit dat zij een familiebedrijf zijn. “Familiebedrijven hebben een langetermijnvisie. Zij vinden behoud van werkgelegenheid vaak belangrijker dan het op peil houden van de winst. De magere jaren neem je als ondernemer op de koop toe”, aldus de onderzoekers.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief