Artikel: Verkoop Smederij Goedhart kwestie van vertrouwen

Tine Goedhart nam al op jonge leeftijd de smederij van haar vader over. Ze vertegenwoordigde de derde generatie in het familiebedrijf, maar besloot onlangs tot verkoop.

Enkele jaren geleden kreeg ze tijdens een bedrijfsongeval een stalen balk op haar hoofd. Daarnaast heeft Goedhart last van fibromyalgie, een vorm van reuma, waardoor het werk haar steeds zwaarder viel. Deze ingrijpende omstandigheden hebben haar aan het denken gezet. “Na twintig jaar vond ik het wel goed geweest en vroeg ik me af: ‘Wil ik dit wel blijven doen?’ Ik heb het bedrijf aan een zakenrelatie verkocht, van wie ik vond dat hij eraan toe was om voor zichzelf te beginnen.”

Knoop doorhakken
Goedhart is niet bang om haar zekerheid te verruilen voor iets nieuws. “Ik ben zelf van het type: als het goed voelt, dan is het goed. Daarmee zijn mijn beslissingen soms eerder emotioneel dan rationeel van aard, maar ik denk dat dat ook voor veel andere ondernemers geldt. Hoewel ik me wel eens heb afgevraagd: ‘Wat als ik geen Goedhart de smid meer ben? Wie ben ik dan?’”

Acceptatie
Goedhart nam het bedrijf in 1993 op vijfentwintigjarige leeftijd over van haar vader. “Eigenlijk is het belachelijk dat dat goed gelopen is. Stel je voor: een meid van vijfentwintig die een tent overneemt in de techniek, met tien getatoeëerde kerels in dienst. Toch werd ik door hen snel geaccepteerd. Ik denk dat het ermee te maken heeft gehad dat ik nooit zo let op verschillen, maar liever focus op de overeenkomsten en gedeelde belangen. Iets wat ik ook doe met leveranciers en klanten.”

Wederzijds vertrouwen
Smederij Goedhart bv. bestaat al meer dan honderd jaar. Met de verkoop geeft ze het stokje met een gerust hart door aan iemand die ze al een aantal jaren zakelijk kent. “Er ligt nu een briefje van zes regels, een intentieverklaring van beide kanten. Het is vooral een kwestie van vertrouwen”, aldus Goedhart. “Het vertrouwen dat ik die relatie geef, geeft hij ook terug. Hij heeft delen van de organisatie opnieuw op poten gezet en de projectororganisatie en boekhouding strakker georganiseerd. Hij heeft ook de leeftijd en ervaring om dat goed te kunnen.”

Chique Technique
Goedhart werkt momenteel nog één dag per week in de smederij. Daarnaast heeft ze een change management klus lopen in een groot MKB bedrijf en al twee jaar een project om kinderen voor een baan in de techniek te interesseren. Dat project, Chique Technique, wil ze de komende tijd gaan uitbouwen met de hulp van scholen en bedrijven. “Het blijkt dat het werkt om kinderen in de praktijk kennis met techniek te laten maken. En salarissen liggen in deze sector als snel veertig procent hoger dan in de zorg. Voor jongeren en hun ouders kan ik een rolmodel zijn.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief