AWTI: “MKB moet meer samenwerken met onderwijs”

MKB-ondernemingen en hogescholen moeten meer gaan samenwerken om innovatie te bespoedigen. Dat vindt het AWTI, de adviesraad voor wetenschap, technologie en innovatie.

Het AWTI roept het MKB en instellingen in het hoger onderwijs op om elkaar veel intensiever op te zoeken om kennis te verwerven voor innovaties. De adviesraad wijst erop dat onderzoek tot de kerntaken van hogescholen en universiteiten behoort en dat dit goed aansluit op de behoefte van ondernemingen in het MKB. Voorzitter van het AWTI Uri Rosenthal noemt in het adviesrapport de Duitse ‘Fachhochschulen’ als voorbeeld. De training op deze scholen richt zich meer op praktische vaardigheden die nodig zijn op de werkvloer. Daarnaast doen zij al dertig jaar onderzoek naar bedrijven waardoor ze uiterst relevant zijn voor het bedrijfsleven, aldus Rosenthal.

Kennisuitwisseling
Het MKB wordt ook belangrijker voor de hogescholen. Hogescholen leiden op voor een beroepspraktijk die steeds sneller verandert, mede als gevolg van nieuwe technologische ontwikkelingen. Kennisuitwisseling met het bedrijfsleven is noodzakelijk om het onderwijs actueel te houden en de aansluiting op de arbeidsmarkt te verbeteren, zo luidt het advies in het rapport.

Mogelijkheden
Directeur Thecla Bodewes van familiebedrijf Scheepswerven Bodewes en lid van het AWTI zegt hierover: “Allereerst moet je erkennen dat je het nooit in je eentje kunt. Je hebt als ondernemer bijvoorbeeld weinig tijd om goede vraagstellingen in te sturen en bovendien zijn de samenwerkingen met scholen vaak van korte duur en daardoor soms teleurstellend. Maar wanneer je samenwerkt met andere MKB’ers en brancheorganisaties zijn er meer mogelijkheden en kun je de kennis die je vergaart als een fontein over de rest van de sector verspreiden.”

Tweeledig leerproces
Bodewes werkt onder andere samen met hogeschool Saxion uit Deventer en de Maritieme Academie in Leeuwarden. “Het gaat om korte samenwerkingen en langere projecten. Wanneer je verschillende afdelingen van een hogeschool bij een project betrekt, kun je multidisciplinair te werk gaan,” aldus Bodewes. Daarbij is het leerproces is tweeledig. “Als je de innovaties waaraan je werkt met studenten bespreekt, houden zij je scherp. Ze zijn kritisch en objectief. Ik kan ze vervolgens weer iets leren over hoe de markt in de praktijk in elkaar steekt.”

Initiatief vanuit MKB
Volgens Rosenthal en Bodewes gaat het de goede kant op met de samenwerkingen tussen het MKB en de onderwijsinstellingen, maar is er nog ruimte voor verbetering. Daarbij moet het MKB ook zelf initiatief nemen. Bodewes benadrukt: “Het lijkt allemaal heel logisch, maar het is goed dat het rapport zo goed wordt ontvangen en dat er hopelijk nu ook op wordt toegezien dat er iets verandert.”

In het rapport biedt de AWTI drie aanbevelingen om de samenwerking en kennisuitwisseling tussen het HBO en bedrijven te verbeteren.

1. IPC-contracten vanuit de overheid
Ondernemingen moeten meer verantwoordelijkheid nemen om individueel of gezamenlijk hun kennisbehoefte te omschrijven. In het adviesrapport stelt het AWTI dat het kabinet dit kan stimuleren door de innovatie prestatie contracten opnieuw breed in te voeren en om brancheorganisaties een sterkere rol te laten spelen in dit proces.

2. Flexibiliteit en betrokkenheid vanuit scholen
Docenten bij hogescholen moeten meer tijd en ruimte hebben om flexibeler te kunnen samenwerken met ondernemingen. Het is hierbij essentieel dat hogescholen over voldoende middelen voor praktijkgericht onderzoek beschikken om dit te realiseren. Hogescholen moeten ook actiever betrokken zijn bij de bedrijven waar studenten stage lopen.

3. Regionale samenwerkingen
Hogescholen, universiteiten en onderzoeksorganisaties moeten onderling meer samenwerken ten behoeve van het MKB. Zo kan er bijvoorbeeld meer worden ingezet op de Centres of Expertise als platform voor regionale samenwerking.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief