Communicatie is de oplossing voor kwakkelende familiebedrijven

Communication

Volgens een onderzoek van ING en het MKB-Nederland heeft een op de vier familiebedrijven zijn zaken niet op orde.

Maandag wordt het onderzoeksrapport overhandigd aan minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken in het bijzijn van voorzitter van MKB-Nederland Michaël van Straalen. Bij 4 procent zou het zo slecht gaan, dat er tot actie moet worden overgegaan. In veel gevallen gaat het om kleinere bedrijven dan de familieondernemingen die de ING-economen tot de middenmoot en kopgroep rekenen. Zij beschikken vaak niet over een raad van advies of raad van commissarissen. Een goed gestructureerde interne communicatie zou oplossing kunnen bieden.

Formele afspraken
MKB-voorman Van Straalen vindt de gegevens over de kwakkelende 4 procent niet direct zorgelijk. “De financiële basis is bijvoorbeeld bij de overgrote meerderheid gewoon goed. Dat is zeer positief.” De voorzitter merkt op dat de kleinere familiebedrijven vaak nog een professionaliseringsslag kunnen maken. “Ze communiceren veelal informeel met de familie terwijl formele afspraken en een heldere visie veel problemen kunnen voorkomen.”

Familiestatuut
Hoogleraar Roberto Flören, hoogleraar Familiebedrijven en Bedrijfsoverdracht, legt in De Financiële Telegraaf de vinger op de zere plek. “Niets is zo lastig als praten met je eigen familie. Want juist omdat je elkaar zo goed kent, denk je te weten wat de ander denkt. Bovendien zijn er altijd wat gevoeligheden waardoor er soms om de hete brij wordt heengedraaid. Grote familiebedrijven zijn altijd professioneler dan kleinere,” stelt Flören, “maar zeker ook kleinere ondernemingen doen er verstandig aan een familiestatuut of handvest op te stellen.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief