Familiebedrijf nog altijd succesvol in crisistijd

Deventer – Ook anno 2012 doen familiebedrijven het nog altijd beter dan niet-familiebedrijven. Familiebedrijven zijn al enkele jaren beter bestand tegen de crisis.

Familiebedrijven doen het in de afgelopen jaren van crisis altijd beter dan niet-familiebedrijven, zo ook dit jaar. Dat blijkt uit gegevens van Nyenrode Business Universiteit, die vandaag een lijst presenteert met de dertien oudste familiebedrijven van Nederland. In een interview met de NOS vertelt hoogleraar Roberto Flören, die al twintig jaar onderzoek doet naar familiebedrijven, dat familiebedrijven verder vooruit kijken omdat ze rekening houden met de volgende generatie, en ze veel eigen geld investeren waardoor ze minder afhankelijk zijn van investeerders. Dat maakt deze bedrijven beter bestand tegen de crisis.

Minder risico
Familiebedrijven hebben ook minder aandeelhouders dan andere bedrijven, waardoor ze de crisis beter doorkomen. “De aandeelhouders die ze hebben zijn veelal flexibel en niet uit op dividend op korte termijn”, aldus de hoogleraar. Dat familiebedrijven meer risico’s moeten nemen vindt hij onzin. “In perioden van economische groei, groeien ze minder snel. Maar in tijden van recessie krimpen ze ook minder. Ze nemen nu eenmaal minder risico omdat ze investeren met eigen geld.”

Respect
De manier waarop familiebedrijven met hun personeel omgaan draagt ook bij aan het succes. “Ze zijn trouwer richting hun werknemers. In tijden dat het minder gaat, teren ze liever in op het eigen vermogen in plaats van op het personeel”, aldus Flören. Over het algemeen maakt dit dat werknemers van een familiebedrijf meer tevreden zijn en hun werk gepassioneerd uitvoeren. “In tijden dat het weer goed gaat, staan deze mensen ook weer klaar om direct met innovatie en andere ondernemerskracht het bedrijf te helpen groeien.” De hoogleraar vindt dat familiebedrijven meer respect verdienen. Het stoffige imago dat heerst is volgens hem geheel onterecht. “Met passie en eigen geld handhaven zij het Nederlandse ondernemerschap en zorgen ze er zelfs voor dat dat nog groter wordt.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief