“Familiebedrijf Parlevliet kan het beste een rustpauze inlassen”

Amsterdam – Het Katwijkse familiebedrijf Parlevliet veroorzaakte veel commotie met vissersschip Abel Tasman. Wat te doen? “Het is het beste dat het bedrijf een rustpauze inlast”, zegt pr-adviseur Charles Huijskens.

Familiebedrijven staan bekend om hun doorgaans goede, duurzame imago. Mocht familiebedrijf Parlevliet & Van der Plas (PP Group) dat ooit al hebben gehad, dan is dat nu verleden tijd. De PP Group had het idee opgevat om met het megaschip Abel Tasman in Australië te gaan vissen met een lokale partner, Seafish Tasmania. “Dit was een cadeautje voor Greenpeace”, meent Huijskens.

De actievoerders startten een antibeweging die de hele wereld over ging. “De beelden die zij op het internet verspreidden zijn sterker dan alle woorden die er op sociale media over gesproken zijn”, zegt Huijskens, gespecialiseerd in bedrijven met imagoproblemen.

Juridische stappen
Onder druk van de publieke opinie nam Australië een ad-hocwet aan, die het schip van 142 meter voor minstens twee jaar verbiedt om grootschalig te vissen. Directeur Diek Parlevliet is hier boos om, omdat hij over alle vergunningen beschikt. Hij maakte vandaag bekend dat Parlevliet & Van der Plas enkele miljoenen schade hebben geleden door het verbod. Het grootste Nederlandse visconcern wil met Seafish Tasmania juridische stappen ondernemen. “We hebben Australische advocaten in de arm genomen”,  zegt Parlevliet in het Financiële Dagblad.

Volgens Huijskens kan het familiebedrijf beter een rechtszaak voorkomen, omdat dit wellicht tot demonstraties leidt. “Het probleem zit hem in het gelijk hebben en het gelijk krijgen”, zegt de pr-adviseur. “Qua juridische voorbereiding heeft PP Group het goed gedaan, het bedrijf heeft nu veel formele argumenten. Maar dat helpt niet meer, aangezien emotie in deze situatie een te grote rol speelt.”

Deze emoties worden vooral verwoord op Facebook en Twitter. “De woorden zijn superlatief, maar ze geven wel weer hoeveel mensen het enorme schip heeft afgeschrikt. In zo’n geval moet je je vragen of je nog wel gelijk kan krijgen.”

Bananenrepubliek
De emoties liepen bij  de directeur van het Katwijkse familiebedrijf ook hoog op. Parlevliet noemt Australië nu een bananenrepubliek. Dat had de directeur volgens Huijskens nooit moeten doen. “Het beste wat PP Group kan doen is zijn verlies nemen, hoe lullig het ook is.” De eerdergenoemde rustpauze zou geen verdere boze reacties oproepen, volgens de adviseur. “Maar voorlopig kunnen ze het vissen wel even vergeten.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief