Familiebedrijven: filantropie en duurzaamheid

Amsterdam – Familiebedrijven doen het in de huidige economie beter dan niet-familiebedrijven. Uit recent onderzoek blijkt dat dit komt doordat familiebedrijven meer tijd besteden aan filantropie en duurzaamheid. 

Dat familiebedrijven het beter doen op de beurs dan niet-familiebedrijven is al langer bekend. Over de laatste vijf jaar heeft de CS Family Business Index bijvoorbeeld ook 8 procent beter gepresteerd dan niet-familiebedrijven. Dit komt volgens recent onderzoek van financieel adviesbureau Credit Suisse doordat familiegestuurde bedrijven niet alleen investeren in zowel duurzaamheid en filantropie, maar ook in sectoren als zorg en luxe goederen. Ook bewaken zij de kwaliteit van hun producten strenger dan niet-familiebedrijven doen.

Lange termijn
Familiebedrijven hebben minder last van de crisis omdat zij zich focussen op de lange termijn. Dit komt doordat er gedacht wordt aan de toekomst van het bedrijf, maar ook aan de toekomst van de familie. Ruim 40 procent van de 280 familiebedrijven in 33 landen van het Family Business Network is bereid tien jaar te wachten tot investeringen zich terugverdienen. Dit is onder andere het geval op het gebied van duurzaamheid.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief