Familiebedrijven niet op de hoogte van groeimogelijkheden via internet

Amsterdam – Slechts één op de drie familiebedrijven zet internet in om nieuwe markten te bereiken. Een kwart van de familiebedrijven heeft zelfs geen website.

Familiebedrijven laten groeikansen door gebruik van internet en social media liggen, zo blijkt uit de Van Lanschot Familiebedrijven Barometer. Uit het onderzoek komt naar voren dat 27 procent van de familiezaken zelfs geen website heeft. Bedrijven die er wel een hebben, gebruiken deze vooral om zichtbaar te zijn of voor het imago. Slechts één op de drie bedrijven gebruikt internet om nieuwe markten aan te boren. In onder meer gerichte marketing via communitybuilding, ketenregie en in- en outbound communicatie met klanten ziet Van Lanschot duidelijke groeikansen voor deze ondernemingen.

Digitale concurrentie
Iets meer dan de helft van de familiebedrijven heeft geïnvesteerd in digitaal competent personeel. Een derde van de ondernemers denkt dat zijn kinderen de organisatie nog iets kunnen leren over internet. Voor digitale concurrentie zijn de ondernemers niet bang. Slechts één op de vijf ziet dit als een bedreiging. Een grotere bedreiging is social media, zo lijkt het. Een kwart van de ondernemers verbiedt medewerkers zich via sociale media te uiten over het bedrijf, terwijl 37 procent een gedragscode hanteert.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief