Familiebedrijven wereldwijd dominant

Canada – Ruim tweederde van de Nederlandse bedrijven mag zich familiebedrijf noemen volgens Nyenrode. Een absurd hoog percentage? Wereldwijd gezien zeker niet. India spant de kroon met 95 procent.

De circa 260.000 Nederlandse familiebedrijven zijn tezamen verantwoordelijk voor ruim 49 procent van de werkgelegenheid en bijna 53 procent van het Bruto Nationaal Product. Het exacte percentage familiebedrijven in Nederland is afhankelijk van de gekozen definitie van het familiebedrijf. Schatting variëren van 26 procent tot 90 procent. Volgens de definitie die Nyenrode Business Universiteit hanteert, is 69 procent van de bedrijven in ons land een familiebedrijf.
Familiebedrijf Wal-Mart

Familiebedrijven wereldwijd
De Canadese website worldb2blink.com zette wereldwijd de familiebedrijven op een rij. Wat blijkt? Op onze aardbol zijn er ongeveer 200 familiebedrijven met een jaaromzet van minstens 2 miljard Amerikaanse dollar. Gebruikmakend van de helft van de beroepsbevolking, genereren ze meer dan de helft van het wereldwijde ‘BBP’. De Verenigde Staten telt alleen al 24 miljoen familiebedrijven, goed voor 62 procent van de beroepsbevolking en 64 procent van het BBP. In India is zelfs 95 procent van de geregistreerde bedrijven een familiebedrijf, terwijl in Pakistan meer dan 90 procent van de bedrijven zich als zo mag noemen.
Grootste familiebedrijven ter wereld

Ranglijst familiebedrijven
Wal-Mart, ’s werelds grootste bedrijf, is trouwens ook een familiebedrijf. De ranglijst met grootste familiebedrijven ter wereld telt logischerwijs nog meer bekende namen. Opvallend is het grote aandeel autofabrikanten en elektronica concerns. De top 10 ziet er als volgt uit:

1. Wal-Mart
2. Ford Motor Co.
3. Samsung
4. LG Group
5. Carrefour Group
6. Fiat Group
7. IFI (Istituto Finanziario Industriale) S.p.A.
8. PSA Peugeot Citroën S.A
9. Cargill Inc.
10. BMW (Bayerische Motoren Werke AG)

Eigen identiteit familiebedrijven
Familiebedrijven hebben gemiddeld genomen bepaalde inherente sterke punten, zoals de mogelijkheid om economische schokken te weerstaan. Ze zijn relatief gezien ook goed in het maken van snelle beslissingen en het onderhouden van goede relaties. Het behoren tot een enkele familiecultuur biedt een sterke set van waarden en daarmee een eigen identiteit. Het feit dat het management van familiebedrijven vaak strategisch denkt op de lange termijn – de kinderen en kleinkinderen moeten het immers ook goed hebben – resulteert veelal in verstandige zakelijke beslissingen

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief