HB Group: van witgoedwinkel naar wereldonderneming

Klein en bescheiden, zo start het familiebedrijf HB Group. Koelte is de specialisatie, maar houdt een vlammende start tegen. Totdat in 1979 droogte uiteindelijk zorgt voor een vonk. En dan verandert alles.

Op een afgelegen industrieterrein in Almelo wapperen de vlaggen van HB Group. Een markant gebouw, omgeven door magazijnen en kantoorpanden, is de thuisbasis van het familiebedrijf. Een A-locatie hoeft voor directeur Eric Bonvanie niet zo: “Ik ben niet gericht op naamsbekendheid, maar op service en kwaliteit.”

Koelen en drogen
De vader van Eric Bonvanie richt HB Group in 1964 op als witgoedwinkel. Het bedrijf groeit al snel uit tot een bedrijf in koeltechnieken, omdat daar vraag naar is vanuit de klantenkring. Maar met alleen koeltechnieken wordt HB Group niet groot. “Er zijn zoveel bedrijven die gespecialiseerd zijn in klimaatbeheersing”, aldus de directeur. “We konden concurreren met hen, of een heel nieuwe divisie toevoegen.” Onder leiding van Bonvanies vader specialiseert HB Group zich in droogsystemen, wat volgens Bonvanie nog een grijs gebied is en daarom veel winstgevender.

De nieuwe divisie zorgt voor een ommekeer bij het familiebedrijf: waar HB Group eerst tachtig procent van de omzet uit koelen haalde, komt nu tachtig procent van de omzet uit drogen. De animo voor droogsystemen blijkt dus groot. Bonvanie legt uit wat zo’n droogsysteem doet: “Als je een snoepje hebt, dan is dat in de beginfase nog geleiachtig en vochtig. Met een droogsysteem haal je dat vocht eruit en dan krijg je de bekende winegum.” Maar het systeem werkt ook bij andere producten, zoals hout, keramiek en papier.

Zoontje van de baas
Achter het kantoor van HB Group bevindt zich een immens grote werkplaats. Hoewel het grootste gedeelte van de productie plaatsvindt in een filiaal in Tsjechië, is HB ook hier actief. Monteurs repareren hier apparaten en draaien er de laatste schroefjes aan, voordat de apparaten op weg gaan naar de klanten. Het is de plek waar Bonvanies carrière in 1983 begint, als monteur. De drang om zichzelf te bewijzen is groot. “En dat moest ook”, vindt hij. “Ik was toch het zoontje van de baas. Alle ogen waren op mij gericht.”

De werelddroom
Na vijf jaar als monteur gewerkt te hebben, neemt Bonvanie het bedrijf geleidelijk over van zijn vader. “Ik moest het bedrijf kopen voor de prijs die het waard was”, zegt hij. “Dat geld had ik niet, dus ging de overdracht gefaseerd door steeds meer aandelen in het bedrijf te kopen.”
De kersverse directeur droomt meteen groots. Hij wil HB internationaal maken, en dat lukt ook. Onder zijn bewind krijgt HB Group vestigingen over de hele wereld, van Tsjechië tot China. Dat zijn overigens wel joint ventures: vijftig procent van ieder bedrijf is in handen van een externe directeur.

Nieuwe generatie
Momenteel werken Bonvanies dochter en schoonzoon beide in het familiebedrijf, als respectievelijk secretaresse en verkoopprojectleider. “Mijn schoonzoon wil het bedrijf graag overnemen, maar er spelen ook andere dingen mee”, legt Bonvanie uit. “Het bedrijf groeit en is steeds meer waard. Toen ik het bedrijf overnam, werkten er zo’n dertig mensen in het bedrijf. Nu werken er al 140 mensen. En ik mag het bedrijf niet goedkoop aan mijn schoonzoon verkopen. Een financiering van de bank krijgen, wordt tegelijkertijd steeds moeilijker.” Volgens Bonvanie is de kans dat HB Group een familiebedrijf blijft groot. Maar op de achtergrond dreigt nog steeds een koele wind, die de vonk van het familiebedrijf kan doven.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief