Heineken bood klokkenluider geld voor informatie

Amsterdam – Familiebedrijf Heineken heeft een voormalig chauffeur van Olm tienduizend euro geboden voor informatie over de frauduleuze bierhandel van het failliete biermerk.

In ruil voor tienduizend euro speelde een voormalige chauffeur van het failliete biermerk Olm gevoelige informatie door aan familiebedrijf Heineken. Sindsdien vreest hij voor zijn leven. “Ik kijk iedere dag onder m’n auto of er geen bom onder ligt.”

Frauduleuze zaakjes
De klokkenluider stapte in 2010 naar Heineken omdat er een luchtje zat aan de werkzaamheden die hij voor Olm uitvoerde. Zo beweerde hij tegenover de Telegraaf dat hij Olm-bier in fusten van Heineken moest bezorgen bij tientallen cafés, die het bier vervolgens verkochten voor de prijs van Heineken.

De val van Olm
In ruil voor de informatie over concurrent Olm, bood Heineken de chauffeur tienduizend euro en een tijdelijk baantje. De onderneming startte op basis van zijn verklaringen een diepgaand onderzoek naar de praktijken van Olm. Het onderzoek leidde uiteindelijk tot de val van het biermerk.

Doodsbedreigingen
Heineken zou volgens de chauffeur geheimhouding van zijn naam hebben belooft. Vorig jaar bleek zijn naam echter nadrukkelijk in processtukken tegen de topman van Olm, Mark Schneider voor te komen. Sindsdien schijnt de chauffeur meerdere anonieme doodsbedreigingen te hebben ontvangen.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief