Jonge generatie nodig voor innovatie in familiebedrijven

Utrecht – Veel familiebedrijven hebben moeite jongere generaties betrokken te houden bij het bedrijf. Terwijl juist zij een cruciale rol spelen op het gebied van innovatie. 

Uit onderzoek blijkt dat juist de jongere generatie eigenaren een cruciale rol speelt op het gebied van innovatie, zeker waar het de inzet van nieuwe technieken zoals social media en moderne inzichten van consumentengedrag betreft. Daarnaast zijn de externe netwerken van deze generatie een voedingsbron voor innovatie. Dit zegt Mireille Pennings, directeur Grootbedrijf bij Rabobank in reactie op het proefschrift van Ilse Matser, lector Familiebedrijven en tevens directeur van het NCFB. Omdat Rabobank deze ervaring ook heeft

Extern netwerk onderschat
Familiebedrijven onderschatten de potentiële waarde van hun extern netwerk bij de  ontwikkeling van nieuwe producten en diensten. Dit geldt vooral bij familiebedrijven in de retailsector, die moeten omschakelen van traditionele verkoop naar verkoop via internet. Dat een extern netwerk van toegevoegde waarde is voor familiebedrijven wordt bevestigd  in het proefschrift van Matser.

Onderzoek en advies
Rabobank en NCFB gaan de komende jaren samenwerken om zo de positie van het Nederlandse familiebedrijf te versterken. “Het is de bedoeling dat wij samen onderzoek doen en zo op adviesproducten uitkomen waarmee wij familieondernemeringen beter kunnen adviseren”, licht Renée Schnitzler, woordvoerder Rabobank Nederland, toe. Als eerste stap zal Rabobank de bij de NCFB  aangesloten bedrijven ondersteunen bij uitbreiding van hun activiteiten naar het buitenland.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief