Nile Travel: innoverend familiebedrijf [afl. 3]

De jongste generatie van de familie Moustafa zorgde voor een nieuwe strategie en snelle groei van hun familiebedrijf Nile Travel. Een supermarkt met Egyptische producten groeide daardoor uit tot een succesvol reisbureau met ambitieuze plannen.

Nile Travel is een innoverend familiebedrijf van de familie Moustafa. In aflevering twee vertelde Sherif Moustafa over zijn toevoeging aan het bedrijf. Dat verhaal gaat vandaag verder.

Groeiende omzet
In de eerste jaren na Sherifs aantreden groeide de omzet van Nile Travel met driehonderd procent. Daarna bleef de groei jaar op jaar verdubbelen. Door culturele reizen aan te bieden, betrad Nile Travel een markt met hogere marges dan in de markt voor ‘standaard’ strandreizen.

Bedrijf in Egypte
De klantenkring veranderde ook. Sherif: “Toen mijn vader het bedrijf leidde, werd 98 procent van de tickets verkocht aan Egyptenaren, de rest aan Nederlandse toeristen. Nu is die verhouding bijna omgedraaid.” Moustafa senior, die nog steeds eigenaar is van het familiebedrijf, woont tegenwoordig in Egypte, waar hij voor Nile Travel de lokale contacten regelt. Daar is inmiddels ook een bedrijf uit gegroeid, met eigen bussen, gidsen en een boot. Bij het Egyptische bedrijf zijn dertig mensen in dienst, waaronder ook familieleden.

Verbreden
Naast successen, waren er de afgelopen jaren voor Nile Travel ook tegenvallers. Telkens als Egypte negatief in het nieuws kwam – bijvoorbeeld door terroristische aanslagen – zorgde dat voor een flinke terugval in de vraag naar reizen. Sherif: “Dat zijn voor ons zware klappen, want de stoelen hebben we al ingekocht. In twee tot drie weken verlies je dan wat je in vier maanden verdiend hebt.”

Sherif besloot dat het tijd was om te verbreden. “Ik wil niet meer geheel afhankelijk zijn van Egypte als bestemming. Niet alleen vanuit het oogpunt van risicospreiding; op een gegeven moment zit je aan je limiet. De capaciteit van Nile Travel is al twee jaar niet meer gegroeid.”

Even probeerde Nile Travel het met reizen naar het Caribische gebied, maar dat werd niks. Vorig jaar besloot Sherif de concurrentie aan te gaan met algemene online boekingssites als Cheaptickets.nl en Vliegtickets.nl. Hij startte Vliegfabriek.nl, een site die volgens hem beter is dan de bestaande boekingssites. “Ik merkte dat veel van die sites de techniek niet in eigen beheer hebben”, zegt hij. “Dat maakt ze afhankelijk van externe partijen, en minder flexibel. Zo’n site heeft bijvoorbeeld een module waarmee je een hotel kunt boeken en een module voor het boeken van vliegtickets. Maar die modules zijn afkomstig van andere partijen en die kunnen niet worden gecombineerd. Dat is een groot nadeel. Wij hebben zelf bedacht aan welke voorwaarden een boekingssite moet voldoen. Vliegfabriek.nl is voor ons op maat gemaakt. Bij ons kun je een ticket boeken voor meerdere bestemmingen en er ook meteen een hotel bij boeken. Dat kan volgens mij nergens anders.”

Dit artikel is geschreven in samenwerking met de redactie van overnamematch.nl.
Lees ook deel 2 en deel 4 van de serie artikelen over dit thema.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief