Online profilering is gemiste kans voor mkb’ers

Deventer – Mkb’ers, waaronder veel familiebedrijven, laten veel kansen liggen op het gebied van online profilering, terwijl ze tegelijkertijd vinden dat een website een steeds belangrijkere rol in klantcommunicatie speelt.

“Er ligt nog een enorme markt open om ondernemers te helpen zich online te presenteren en sneller door klanten gevonden te worden”, aldus DTG CEO Erik Hoekstra. Mkb’ers zijn namelijk wel geïnteresseerd in online profilering, maar benutten de kansen die een profielschets op het wereldwijde web biedt niet.

Volgens DTG heeft 21 procent van de mkb’ers geen website en heeft slechts 3 procent in de afgelopen twee jaar een nieuw online platform opgestart. Slechts 4 procent van de Nederlandse ondernemers heeft een mobiele website en 26 procent is geïnteresseerd in een (nieuwe) mobiele website.

Overwegingen
“Mkb’ers zijn van mening dat ze te weinig online kennis en te weinig tijd hebben om op de hoogte te blijven van onlineontwikkelingen en het zoekgedrag van hun klanten”, aldus Hoekstra. Toch zet online profilering veel ondernemers wel aan het denken. Zo overweegt 42 procent van de mkb’ers om hun website te optimaliseren voor smartphone, terwijl op dit moment slechts 2 procent een mobiele applicatie voor hun bedrijf heeft.

Ongeveer een derde van de mkb’ers denkt na om de komende tijd hun website te vervangen of uit te breiden. Een tiende van de websiteloze bedrijven overweegt er een te starten, aldus DTG.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief