Opvolgen kun je leren [afl. 2]

Managementcentrum de Baak zette de Opvolgersacademie op voor zowel de zakelijke als de emotionele overdracht. Hein Uytendaal: “Ik wil vooral genieten.”

Voor Hein Eggink is het scenario van Hein Uytendaal herkenbaar bij andere studenten: “De meeste kinderen gaan rond hun achttiende jaar het huis uit om op zondag thuis te eten. Bij familiebedrijven blijven de familiebanden nauw gesloten. Je ziet elkaar niet alleen dagelijks, maar ook nog vanuit een zakelijk perspectief.”

Persoonlijk leiderschap
Uytendaal kon zijn ervaringen tijdens de academie-uren spiegelen aan anderen, vooral in de lessen over persoonlijk leiderschap waarbij de studenten gevraagd werd hun levensloop te schetsen. De emoties konden in het klaslokaal hoog oplopen. Waardevol, vond Uytendaal. Want in zijn directe vriendenkring kent hij geen ondernemers, laat staan zonen of dochters die een familiebedrijf overnemen. Uytendaal: “Ook had ik veel aan de personal coach die iedereen kreeg toegewezen. Door jezelf beter te leren kennen word je alleen maar sterker.” Niet alleen de softe kant van de ondernemer wordt aangepakt op de academie. Ook financiële en commerciële onderwerpen komen aan de orde. En waar bij een normale studie bedrijfskunde de jaarbalans van Heineken als voorbeeld dient, worden hier de eigen jaarcijfers besproken door de docenten. Allemaal ‘specialisten uit de praktijk’, zoals de Baak laat weten.

Andere manier van ondernemen
Uytendaal vindt wel dat er in de academie meer aandacht aan de overdragers mag worden besteed. “Mijn vader had nog steeds het laatste woord en dat is af en toe moeilijk, ook voor hem. Ik heb toch een andere manier van ondernemen. Ik wil vooral genieten. Hij wilde altijd werken.” En precies dat is een heikel punt volgens Henk Eggink. “De ouders die het bedrijf nalaten moeten vertrouwen krijgen in hun kind, beseffen dat ze het anders doen.”

In een ander jasje
Bij het behalen van de eindstreep krijgen deelnemers een officieel certificaat. Een eindstreep die overigens niet iedereen haalt. Eggink: “Er zijn deelnemers die zich tijdens deze opleiding realiseren dat ze meer manager zijn dan ondernemer. Op zich heeft deze academie dan al wel nut gehad. Je kunt er beter nu achterkomen dan als je middenin de overname zit.” Hein Uytendaal zet zijn familiebedrijf door, al is het in een ander jasje dan de allereerste gelegenheid waar ‘soep, sla en koffie’ gehaald kon worden bij het toen geheten Verversingshuis Groenendaal. En de droom van Uytendaal? Het opzetten van een echt eigen bedrijf. Een strandtent, mijmert hij, in bijvoorbeeld Wijk aan Zee. Het ondernemen mag dan wel in het bloed zitten, de stijl ervan is iedere generatie toch weer uniek.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met de redactie van Overnamematch.nl.
Lees ook deel 1 van de serie artikelen over dit thema.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief