“Prima moment voor bedrijfsopvolging”

Veel ondernemers hebben de overdracht van hun bedrijf uitgesteld. Nergens voor nodig, stelt Leo B. Lampe, bestuurder van de Stichting Eigenaren Familiebedrijven (STEF). ‘De macro-economie heeft weinig vat op familiebedrijven.’

Macro-economisch zijn er problemen en de overheid bezuinigt, maar doorgaans raakt dit familiebedrijven niet, zo stelt Leo Lampe. “Familiebedrijven werken veelal in een niche, hebben daardoor minder concurrentie en zijn goed in staat hun marge te bewaken. Zij passen zich aan de actuele omstandigheden aan.” Succesvolle families zien volgens Lampe kans het bedrijf door de veranderende markten heen over te dragen naar de volgende generatie. “Ook op dit moment kan overdracht prima plaatsvinden. Niet zozeer omdat het bedrijf minder waard is en de zoon of dochter minder hoeft te betalen, maar simpelweg omdat de crisis de opvolging niet echt in de weg staat.”

Overdracht plannen
Het tempo waarin de familie de overdracht heeft gepland bepaalt het juiste overdrachtsmoment. Succesvolle familiebedrijven kunnen dat doorgaans goed plannen, mede omdat ze geen kapitaal van de bank nodig hebben. Aandelen gaan desnoods jaarlijks in kleine porties over naar de volgende directie – via een zogenoemde ‘earn-out’ regeling. “Als papa echt wil afrekenen is mijn advies aan de zoon: begin honderd meter verderop je eigen zaak.”

Bedrijf verkopen

Lampe adviseert het bedrijf binnen de familie over te dragen voordat het bedrijf een volgende top qua ‘performance’ bereikt. “Before the hill, zeggen we wel. Daardoor kan de zoon of kleinzoon ook leren pionieren en het bedrijf naar de volgende fase brengen.’ Indien de ondernemer in het familiebedrijf besluit het bedrijf te verkopen aan een externe overnamepartij, bijvoorbeeld omdat er geen (geschikte) opvolging is, dan is het natuurlijk wenselijk dat bedrijf op z’n top te verkopen. En er is geen reden om aan te nemen dat die top al geweest is of nog moet komen. ‘Dat het macro-economisch wat minder gaat is een gelegenheidsargument. Als je actief bent in een succesvolle niche heb je daar helemaal niets mee te maken.”

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief