Profielinterview JBR: “De transactie is voor ons een middel, niet het doel”

Managementadviesbureau JBR uit Zeist ziet langzaam weer beweging komen in de markt van bedrijfsoverdracht. “Familiebedrijven hebben lang genoeg op hun handen gezeten.”

“We hebben een ‘stand still’ gehad in de markt”, begint Ronald van Rijn, partner bij managementadviesbureau JBR. “Financieringsissues, uitstelgedrag, de rol van het private equity-model; familiebedrijven hebben lange tijd op hun handen gezeten, maar ze zien dat ze nu weer wat moeten en kunnen doen.” Het aantal familiebedrijven dat een overdracht momenteel als optie overweegt, stijgt langzaam. Zo merken ze ook bij JBR. “Toch zijn er nog altijd veel familiebedrijven die er standaard vanuit gaan dat het bedrijf binnen de familie wordt overgedragen. Maar dat is tegenwoordig niet meer zo vanzelfsprekend.

Uitgangspunt
Volgens het managementadviesbureau dat tevens actief is op de gebieden strategie-ontwikkeling, corporate finance en restructuring, draait het bij advies omtrent bedrijfsoverdracht allemaal om het stellen van de juiste vragen op het juiste moment. “Wij brengen onze kennis in en kunnen goed meedenken”, vertelt Van Rijn. “We vinden het belangrijk in ons advies richting het familiebedrijf onafhankelijk te zijn. Familiebedrijven overzien nu eenmaal niet altijd de consequenties voor het bedrijf. Het bedrijf zit in de dealmodus en verliest daardoor vaak het totale pallet uit het oog.” De adviseurs van JBR zijn er om te voorkomen dat familiebedrijven gedurende het overdrachtsproces verkeerde keuzes maken. “Wat is goed voor het bedrijf en wat is goed voor de familie? Op die vragen helpen wij het antwoord te vinden; dat is ons uitgangspunt.”

Thuis bij familiebedrijven
“We werken relatief weinig voor overheidsinstanties”, zegt Van Rijn, die al 22 jaar werkzaam is bij JBR. “We zijn vooral actief aan de kant van het bedrijfsleven. Beursgenoteerde corporates, grote familiebedrijven; daar ligt ons track record dat we gedurende de afgelopen dertig jaar hebben opgebouwd.” Het van oorsprong Rotterdamse bedrijf voelt zich thuis bij familiebedrijven. “We passen bij hen; ook wij investeren in langetermijnrelaties.Bovendien is werken met familiebedrijven gewoon erg leuk. De huidige generatie wordt altijd geconfronteerd met zijn eigen daden. Iemand daar inzicht in geven, kan erg interessant zijn. Je houdt elkaar scherp.” JBR is kritisch alvorens zij adviseren bij een bedrijfsoverdracht; niet ieder verzoek wordt standaard aangenomen. “We kijken of we meerwaarde kunnen bieden en of we daadwerkelijk track record hebben. Het advies moet echt bedoeld zijn om opgevolgd te worden. Want advies geven, dat is wat wij willen doen. De transactie zelf is voor ons een middel, niet het doel. Wij faciliteren enkel het besluit en begeleiden de uitwerking. Dat is ons onderscheidend vermogen.”

Menselijke maat
Er heerst binnen familiebedrijven nog vaak de onbesproken wens of verwachting dat het bedrijf binnen de familie blijft. Het is echter steeds vaker zo dat kinderen hier geen oren naar hebben en dat het bedrijf dan toch wordt overgedragen aan een buitenstaander. “Als dat het beste voor het bedrijf is, dan zij het zo. Een kind is nu eenmaal niet altijd de juiste opvolger. Personen maken het verschil voor een bedrijf. Dat durven wij best te zeggen. Van daaruit zijn wij autonoom en confronterend; we worden gevraagd ons advies te geven en vinden er dus ook iets van. Daardoor lopen wij het risico dat klanten niet altijd horen wat ze verwachten, maar wij doen geen concessies aan het advies enkel omdat dat de relatie met het familiebedrijf ten goede komt. Wij durven. Daarmee nemen we inderdaad risico’s, maar dat hoort bij het maatwerk leveren.Op basis van de techniek gaan we het verschil niet maken, wel door onze benadering en onafhankelijkheid.”

Voor meer informatie over JBR, klik hier 

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief