Profielinterview Marktlink: “Een familieoverdracht is complexer dan een externe overdracht”

Marktlink is een van de grootste onafhankelijke bedrijfsoverdrachtbemiddelaars van het land. Het kantoor staat veel familiebedrijven bij. Niet alleen door kopers te zoeken wanneer de ondernemer externe verkoop overweegt, maar ook bij bedrijfsopvolging. Zowel verkopers als kopers kunnen vervolgens met waarderings- en financieringsdiensten bij Marktlink terecht. “Wij kijken anders naar een bedrijf dan de ondernemer die erin zit.”

Familiebedrijven wenden zich in toenemende mate tot externe experts bij de bedrijfsoverdracht. Dat is de stellige overtuiging van Ferry Nahon, partner bij Marktlink. “Voorheen werd het onderling even geregeld en zag je dat alleen de huisaccountant of de fiscalist werd geraadpleegd”, zegt Nahon.“Maar hoe je het ook wendt of keert: ook familieopvolging is een zakelijke transactie waarover iedereen goed moeten nadenken. Het komt steeds vaker voor dat zowel vader als zoon een eigen expert in de arm neemt.”
Niet zozeer omdat de beide generatieskeihard moeten onderhandelen, maar enerzijds natuurlijk omdat er hoe dan ook tegengestelde belangen zijn en anderzijds omdat er vaak meerdere kinderen zijn die niet allemaal betrokken zijn. “Dat kan gevoelig liggen. Emoties spelen een rol, ook bij de eventuele andere kinderen, want je kunt het kind dat de zaak overneemt niet voortrekken.”

Eerlijk verhaal
Ook in andere situaties is bedrijfsoverdracht bij familiebedrijven complex. “Wat als twee broers een bedrijf hebben? Welke van de kinderen mag het dan overnemen? Een externe specialist die onafhankelijk naar de situatie kijkt, biedt dan een voordeel. Je objectiveert de deal daardoor.” Accountants hebben er belang bij dat het bedrijf in de familie blijft, terwijl externe verkoop in sommige gevallen een betere optie is.

In de geest van de ondernemer
Marktlink staat verkopers ook bij met het maken van een verkoopmemorandum, waarin zowel de sterke als de zwakke punten staan, zodat potentiële kopers meteen een duidelijk beeld hebben van het bedrijf in kwestie. “We willen de verkoper laten kiezen uit meerdere kopers; uiteindelijk wil je de beste koper hebben. Niet alleen financieel, maar ook op het gebied van ondernemerschap. De meeste ondernemers in het familiebedrijf willen dat het bedrijf in hun geest doorgaat.”
Het bureau met vestigingen in Deventer, Gouda en Amsterdam is ook gespecialiseerd in waarderingen en geeft financieringsadvies. “Jaarlijks doen wij tientallen transacties, we weten dus heel goed hoe de markt en financiers naar waarderingen kijken.”

Overnamefinanciering
Overnamefinanciering is een thema op zich de laatste jaren, dat ondervindt Marktlink ook in de dagelijkse praktijk. Banken financieren zoals bekend minder dan voorheen, mede omdat de waarderingsmethodieken zijn veranderd. “Zij zijn kritischer dan vóór 2008 en kijken qua waardering minder naar activa en meer naar cashflow”, vertelt Nahon. “Die switch hebben tal van ondernemers in het familiebedrijf nog niet gemaakt.” Dit betekent overigens dat het geen automatisme is dat een bedrijf tenminste het eigen vermogen oplevert. “Een bedrijf met 8 miljoen eigen vermogen en een vrije kasstroom van 2 ton gaat bij lange na geen 8 miljoen opleveren.”

Minder gefinancierd
Bij familiebedrijven is financiering vaak een minder groot probleem dan bij niet-familiebedrijven, omdat familiebedrijven minder gefinancierd zijn en de bereidheid om de volgende generatie te financieren groot is. Volgens Nahon doen ondernemers in het familiebedrijf er echter goed aan zich af te vragen of dit verstandig is, “zeker wanneer er meerdere kinderen zijn”. “Het blijft toch een risico als je 30 of 40 procent van je vermogen in het bedrijf laat zitten. Dat is tenslotte het familiekapitaal.” Is er sprake van een enig kind-situatie, dan blijft de financiering volgens Nahon een discussiepunt. “Je hebt namelijk de familie en het zakelijke belang; er zijn altijd meerdere belanghebbenden.”

Privaat kapitaal
Nahon raadt daarom aan goed na te denken over de voor- en nadelen van de verschillende manieren om de bedrijfsoverdracht te financieren. Misschien is het beter een externe financier aan te wenden. Steeds vaker is dit niet meer (alleen) de bank. “Het inzetten van privaat kapitaal bijvoorbeeld, via investeringsmaatschappijen of informal investors, gebeurt steeds vaker. Daarnaast zijn er initiatieven met obligaties en crowdfund-achtige fondsen in de markt aan het ontstaan.”
Al met al is de vraag van familiebedrijven en daarmee de advisering van Marktlink de laatste jaren behoorlijk veranderd. “De wereld van familiebedrijven is een interessante markt, waarbij uitgebreide ervaring van pas komt.”

Voor meer informatie over Marktlink, klik hier

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief