Weinig aandacht voor MVO binnen familiebedrijven

Den Bosch – Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat niet hoog op de agenda van ondernemers binnen familiebedrijven. Veel zakelijke kansen op dit gebied laten zij onbenut.

Volgens een kwart van de familiebedrijven is maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) geen voorwaarde voor succes. Ondernemers van familiebedrijven hebben daarom weinig oog voor MVO en houden zich weinig bezig met de ontwikkelingen die de toekomst van hun bedrijf bepalen. Dit blijkt uit de Familiebedrijven Barometer 2013 van Van Lanschot, de bank voor vermogende particulieren en familiebedrijven. Opvallend is dat ondernemers met een langetermijnstrategie en onafhankelijke koers MVO wel een belangrijke ontwikkeling vinden voor de toekomst van het bedrijf.

Laag op de agenda
Slechts 40 procent van de ondernemers binnen familiebedrijven ziet MVO als een kans. De ondervraagde DGA’s zien MVO als een kans om de uitstraling van het bedrijf, de klantenbinding, de onderscheidenheid van het bedrijf, de stimulering van samenwerkingen en de motivering van medewerkers te verbeteren. Maar familiebedrijven vinden veranderende klantwensen, besparingen en technologische ontwikkelingen belangrijker dan MVO.

Drijfveren
Eén op de vijf familiebedrijven is proactief als het gaat om MVO en bedenkt op eigen initiatief maatregelen. Imagokansen, bedrijfsprincipes en marktkansen zijn de belangrijkste drijfveren om dit te doen. Verder geven de ondervraagde DGA’s aan dat ze maatschappelijk verantwoord ondernemen indien regelgeving hen hiertoe dwingt, om medewerkers te motiveren en te inspireren, en omdat ze bij willen dragen aan een betere wereld.

Beoordelen op maatschappelijke prestaties
Opvallend genoeg beoordelen veel familiebedrijven hun afnemers en klanten wel op maatschappelijke prestaties. Ongeveer de helft van de familiebedrijven laat MVO-criteria een rol spelen in de keuze van leveranciers en klanten. Daarentegen stellen ze het zelf niet op prijs als ze langs de zogenaamde MVO-meetlat worden gelegd. Een derde van de ondernemers geeft dan ook aan niet te luisteren als een bank hen aanspreekt of als klanten eisen stellen aan het wagenpark. Volgens hen vergt een MVO-beleid best veel van het bedrijf en mag dat best beloond worden met fiscaal voordeel.

Blijf op de hoogte met onze maandelijkse nieuwsbrief